טיפולי חניכיים

השתלת חניכיים (כיסוי נסיגות חניכיים)

נסיגת חניכיים היא תהליך בו שולי החניכיים נסוגים, ובכך גורמים לחשיפת שורש השן לחלל הפה.

סיבות לנסיגת חניכיים

נסיגת חניכיים יכולה להתרחש כתוצאה מסיבות שונות ובהן:

  1. טראומה מכאנית –  אחת הסיבות השכיחות ביותר לנסיגת חניכיים היא צחצוח שיניים אגרסיבי וחזק, אך כל טראומה לחניכיים על ידי חפץ כלשהו, יכולה להביא לנסיגה (למשל – נסיגה כתוצאה מפירסינג בשפה או בלשון, שימוש תכוף לקוי בקיסם שיניים ועוד).
  2. דלקת חניכיים – היגיינה אוראלית לקויה מביאה לרובד חיידקי ואבנית, שמביאים להתפתחות דלקת חניכיים, שבחלק מהמקרים תגרום לנסיגה של החניכיים.
  3. טיפול אורתודונטי (יישור שיניים) הגורם לתזוזת השיניים.
  4. טיפולי שיניים כדוגמת כתרים או שחזורים (סתימות), אשר מגיעים עד שולי החניכיים.
  5. מגע של חומרים כימיים שונים עם החניכיים עלול לגרום לנסיגתם.
  6. גנטיקה – ישנם אנשים עם סוג חניכיים דק יותר מאנשים אחרים – סוג חניכיים זה מועד יותר לנסיגה מאשר חניכיים עבות יותר.
  7. עישון – במעשנים ניתן לזהות יותר תופעה של נסיגת חניכיים מאשר בלא מעשנים.

תוצאות ותופעות לוואי של נסיגת חניכיים

  1. פגם אסתטי – במידה והנסיגה ארעה באזור השיניים הקדמיות עלולה להיווצר הפרעה אסתטית, אשר תבוא לידי ביטוי בשיניים ארוכות יותר ולעיתים בצבע שונה מהסביבה.
  2. רגישות וכאב כתוצאה מקור, חום ומגע – שורש השן החשוף רגיש לעיתים קרובות לשינויי טמפרטורה ולמגע.
  3. חוסר רקמת חניכיים “עמידה” – מקרים מסוימים של נסיגת חניכיים יביאו לאובדן מלא של רקמת החניכיים הצמודות לשן, ובמקרים אלו, נותרת צמודה לשן רקמת חניכיים, שפחות עמידה לצחצוח ולדלקת – מה שיכול להביא להמשך הנסיגה ולהחרפתה.
  4. עששת שורשים – השורש החשוף כתוצאה מנסיגת החניכיים פחות עמיד להתפתחות עששת (“חורים”) מאשר חומר האמייל, המצפה את כותרת השן. .

טיפול אפשרי בתופעת הנסיגה:

לפני שמדברים על טיפול, יש לקחת בחשבון, שבמקרים רבים ניתן למנוע את נסיגת החניכיים, וגם אם חלה כבר נסיגה, הרי שניתן לעצור את המשך התפתחותה והחרפתה.

הכרה של גורמי הסיכון הנ”ל (טראומה מכאנית,דלקת חניכיים, טראומה כימית, עישון ועוד) והימנעות מהם, יביאו במקרים רבים למניעת נסיגת החניכיים או אף לעצירתה במידה והחלה.

השתלת חניכיים:

במקרים חמורים של נסיגת חניכיים ניתן בחלק מהמקרים לשחזר מחדש את רקמת החניכיים שאבדה ע”י השתלת חניכיים. השתלת חניכיים הינה הליך כירורגי מקומי בו מניחים כמות מספקת של רקמת חניכיים מסביב לשן, שסובלת מנסיגת חניכיים. את רקמת החניכיים המשוחזרת לוקחים במקרים רבים מאזור החך של המטופל או מאזור סמוך לאזור נסיגת החניכיים.ישנם גם חומרים אחרים בשוק הדנטלי אותם ניתן להשתיל כרקמת חניכיים, ובשימוש בהם אפשר להימנע מלקיחת רקמה מהחך או מאתר אחר בפה המטופל, אך יש לקחת בחשבון, שבחלק מהמקרים יעילות חומרים אלו נמוכה משימוש בשתל חניכיים עצמי, שנלקח מהמטופל עצמו.

לסיכום, הטיפול הכירורגי בנסיגת חניכיים הינו טיפול המצריך מיומנות ומקצועיות גבוהה. תחילת הטיפול בזיהוי גורמי הסיכון לנסיגת החניכיים וביטולם. במידה וארעה נסיגת חניכיים, הרי שמומלצת בדיקה ע”י רופא חניכיים (מומחה לפריודונטיה) על מנת לבדוק האם המקרה מצריך ומאפשר טיפול.

חובר ע”י ד”ר נדב וסרשפרונג, מומחה למחלות חניכיים