מחלות חניכיים

מחלות חניכיים בבני נוער

מקובל לחשוב שבעיות חניכיים מאפיינות את הגיל המבוגר, אולם לא כך הדבר. ישנם גורמים תורמים ובעיות חניכיים המאפיינים ומייחדים ילדים ובני נוער. מחלות חניכיים יכולות להופיע גם בגילאים צעירים, כולל גילאי הילדות המוקדמת.
דלקת חניכיים נגרמת על ידי חיידקים, המצטברים על גבי השיניים מרגע בקיעתן. חשוב, לכן, לצחצח שיניים החל מבקיעת השן הראשונה אל חלל הפה. כאשר רובד החיידקים (ה”פלאק”) אינו מוסר באופן יומיומי, מתחילה להיווצר תגובה דלקתית של החניכיים, אשר מתבטאת בנפיחות, אודם, דימום במגע, ריח רע (הליטוזיס) ולעתים אף כאבים. סילוק החיידקים באמצעות צחצוח ובמידת הצורך ניקוי מקצועי יביא לריפוי הדלקת, ירידה בנפיחות, שינוי צבע לגוון ורדרד, הפסקת הדימום, הכאב והריח הרע.

משנן מעורב

כאשר השיניים נמצאות בתהליך בקיעה, ובמיוחד בשלב המשנן המעורב (דהיינו, התחלפות שיני החלב הנשירות בשיניים קבועות) ניתן לראות הרבה פעמים פגיעה ברציפות קשת השיניים – שיניים חסרות, צפיפות, שן “מטפסת” על שן, שן גדולה בסמוך לשן קטנה, שן מתנדנדת…
כל אלה מקשים על הצחצוח ומהווים גורם להצטברות חיידקים ויצירת דלקת בחניכיים. מלבד אי הנעימות הנובעת מהמראה הדלקתי, מהדימום, ולעתים מריח הפה – דלקת חניכיים שאינה מטופלת יכולה להתפתח למחלה חמורה יותר, בה נפגעת מערכת אחיזת השיניים, לעתים עד כדי אבדן שיניים.

מחלת חניכיים אגרסיבית

אצל חלק מהאוכלוסיה, דלקת החניכיים בשילוב עם נטייה גנטית יכולה להוביל להתפתחות מחלת חניכיים אגרסיבית (Aggressive Periodintitis), אשר בה נפגעת מערכת אחיזת השיניים.
מחלת חניכיים אגרסיבית (או, כפי שנקראה בעבר Early Onset Periodontitis) מתבטאת בכיסי חניכיים עמוקים וספיגת עצם מתקדמת, לעתים גם כאשר כמות הרובד קטנה יחסית (כלומר – מספיקים מעט חיידקים על מנת לגרום הרבה נזק). במידה והמחלה לא מזוהה ומטופלת בשלב מוקדם, הנזק עשוי להיות בלתי הפיך ולהגיע עד התרופפות השיניים ואבדן שיניים בגיל צעיר מאד. יש מקרים בהם המחלה מתבטאת בחותכות הראשונות ובטוחנות הראשונות בלבד (מחלה המוגדרת מקומית) ומקרים בהם המחלה מפושטת ופוגעת בשיניים רבות יותר. מחלה מקומית אשר אינה מטופלת יכולה להדרדר ולפגוע בהדרגה גם בשאר השיניים.
על פי רב, מחלת חניכיים אגרסיבית מתחילה להתבטא במהלך גיל ההתבגרות. יחד עם זאת, קיימים מקרים (נדירים יחסית) בהם מחלת חניכיים מתבטאת אפילו בגילאי הילדות (Pre-Pubertal Periodontitis), על פי רב במשפחות בהן יש נטייה גנטית לכך.

דלקת חניכיים המושפעת משינויים הורמונליים

שינויים הורמונליים המתרחשים בגיל ההתבגרות יכולים להשפיע על בריאות החניכיים. הורמוני המין אשר מופרשים במהלך גיל ההתבגרות מגבירים את זרימת הדם לחניכיים; כתוצאה מכך ניתן לראות ביטוי חריף יותר של דלקת חניכיים בנוכחות הגורמים הקיימים – חיידקים, אבנית, סתימות לקויות (אם קיימות), שאריות מזון. התגובה לגורמים המגרים תהיה חריפה יותר מאשר במצב בו אין “סערה הורמונלית”. אצל חלק מהנערות, ניתן לראות החמרה בדלקת חניכיים בימים שלפני המחזור החדשי, אשר תחלוף עם התחלת המחזור.
הדרך למנוע דלקות אלו היא צחצוח קפדני ושמירה על נקיון ובריאות חלל הפה – מאחר וללא גורמים מגרים, לא תהיה דלקת חריפה.

מחלות ויראליות המתבטאות בחניכיים

ישנן מחלות ילדות ויראליות אשר יכולות לקבל ביטוי בחניכיים. בין הנפוצות במחלות אלו – מחלת הפה והגפיים (לא טלפיים – זה רק בבהמות…) וזיהום ראשוני בוירוס ההרפס. מחלות אלו מתחילות על פי רב כמחלת חום, כאשר כעבור מספר ימים יתחילו נפיחות, אודם וכאבים בחניכיים; התפתחות פצעים שיכולים להופיע על הלשון, על החניכיים באזור הצמוד לשיניים, הגורמים לכאבים ומקשים על האכילה. מחלות אלו חולפות מאליהן אולם במהלך המחלה מומלץ לתת טיפול למניעת כאבים; כלכלה רכה וקרה, להקפיד על שתייה מרובה על מנת למנוע התייבשות.
בחוגים מסוימים גורסים ששתיית חלב “ישר מהעז” מעלימה את הפצעים ומשפרת את מהלך המחלה. בעוד שאין ביסוס מחקרי מספק לתועלת הצפויה,
קיים סיכון רב בשתיית חלב עזים לא מפוסטר שכן יש בו סכנת הדבקה בחיידק הברוצלוזיס. הדבקות בו יכולה לגרום למחלה עמידה וחמורה בהרבה ממחלת הפה והגפיים אשר חולפת מאליה כעבור מספר ימים.

טיפול אורתודנטי ומחלת חניכיים

טיפול אורתודנטי (יישור שיניים) משפר את מראה השיניים, ופותר פעמים רבות בעיות של צפיפות אשר כשלעצמן הינן גורם משני להתפתחות דלקות חניכיים.
יחד עם זאת, בבני נוער עם רגישות גנטית גבוהה, הטיפול יכול להוות גורם מזרז להתפתחות מחלת חניכיים. זאת, מאחר והמכשור המודבק על השיניים מקשה על צחצוח אופטימלי ומאידך מפעיל כוחות על השיניים אשר בנוכחות דלקת יכולים לגרום להתקדמות מהירה של מחלת החניכיים.
חשוב מאד, על כן, להקפיד על בדיקה מקיפה הכוללת צילומי רנטגן של השיניים הטוחנות והשיניים החותכות, טרם התחלת יישור שיניים, וכן על צילומי מעקב תקופתיים אחת לכמה חודשים (ולא רק בסיום הטיפול) על מנת לאתר סימנים למחלת חניכיים כבר בשלב מוקדם.

נסיגת חניכיים

מיקום לקוי של שן בקשת, צחצוח אגרסיבי, תנועה אורתודנטית אל מחוץ למעטפת העצם, המלווים בדלקת חיידקית יכולים לגרום לנסיגה מקומית של החניכיים ולאיבוד תמיכה מקומי אשר יכול לעתים להתקדם בקצב מהיר ביותר. במידה ורואים הבדלים בגובה החניכיים בין שיניים סמוכות / מקבילות, חשוב להבדק על מנת לאבחן נכון ולטפל בשלב מוקדם ככל הניתן.

מניעה

יש להקפיד על צחצוח במברשת בעלת ראש קטן וסיבים רכים בתנועות סיבוביות תוך הקפדה על צחצוח גבול החניכיים. ניתן להיעזר במברשת חשמלית; מומלץ שתהיה מברשת נטענת עם ראש מותאם לילדים.
כאשר הרווחים בין השיניים מצטמצמים עד למגע ביניהן, יש להתחיל להשתמש בחוט דנטלי (אפשר חוט עם ידית לאחיזה נוחה יותר) ולנקות באמצעותו כל שן בנפרד. מחלת חניכיים נגרמת על ידי חיידקים ולכן יש לנתק את החיידקים שנדבקו לכל משטחי השיניים באופן יומיומי. כמובן, חשוב להשתמש במשחה המכילה פלואוריד בריכוז המותאם לגיל, על מנת למנוע הווצרות עששת – חורים בשיניים.
ניתן להשתמש בנוזל המחשה הצובע את רובד החיידקים – זהו כלי עזר מצויין העוזר ללמד את הילדים ובני הנוער היכן מצטבר רובד החיידקים (וגם את הגדולים…). תמיסה כזו אפשר להשיג דרך מרפאת השיניים המשפחתית, השיננית וכמובן מומח/ית חניכיים.

בדיקה וזיהוי מוקדם

בדיקה פריודונטלית מקיפה על ידי מומח/ית כוללת התייחסות למצב השיניים עצמן; הערכה של גורמי הסיכון (כולל רובד החיידקים וגורמי סיכון בריאותיים וסביבתיים); בדיקת תקינות הסגר; בדיקת מתאר העצם ובדיקה של מתאר החניכיים וכיסי החניכיים. זיהוי מוקדם מאפשר מתן טיפול שמרני יותר ומניעת נזק בלתי הפיך. בדיקה זו חשובה במיוחד במידה ויש גורמי סיכון משפחתיים; במידה ומתעורר חשד לבעיית חניכיים לפני ובמהלך טיפול אורתודנטי; במידה ויש הבדלים בגובה החניכיים בין שיניים דומות וכן כאשר יש נפיחות ודמם אשר אינם חולפים לאחר שיפור צחצוח וניקוי מקצועי על ידי שיננית.

טיפול

אפשרויות הטיפול במחלת חניכיים של גיל הנעורים מתחילות בניקוי (הטריה) של פני שטח השן והשורשים לסילוק החיידקים והמשקעים השונים (אבנית, רעלנים המיוצרים על ידי החיידקים) בשילוב עם הדרכה לצחצוח ביתי יעיל ומדוקדק. במקרים מסויימים, לפי שיקול דעת המומח/ית המטפל/ת, ישולב טיפול אנטיביוטי בניקוי המכאני של השיניים.
במחלה מתקדמת בה יש נזק משמעותי למנגנון אחיזת השיניים, יהיה צורך לעתים בטיפול כירורגי הכולל שימוש בחומרים ביולוגים המאפשרים תיקון הנזק (ניתוחי חניכיים רגנרטיביים).
בכל מקרה, בסיום הטיפול הפעיל יש להקפיד לשמור ולתחזק את השיניים על מנת למנוע הישנות המחלה באמצעות ניקוי מקצועי על ידי שיננית אחת ל-3 חודשים, ובדיקה תקופתית על ידי מומח/ית חניכיים אחת לשנה.

חובר ע”י ד”ר תמר דוקרסקי מרקס, מומחית ברפואת חניכיים