מחלות חניכיים

חניכיים ויישור שיניים

טיפול אורתודונטי (יישור/הזזת שיניים) ברוב המקרים, אצל ילדים ומבוגרים כאחד, ראוי שיהיה משולב בטיפול או לפחות בליווי/ מעקב של מומחה לטיפולי חניכיים. זאת מכיוון שהזזת שיניים כרוכה למעשה גם בהזזת מנגנון האחיזה של השיניים בלסת, קריא החניכיים.  דהיינו, הכוחות המופעלים על השיניים (באמצעות המיכשור האורתודונטי , מכל סוג שהוא) מועברים אל החניכיים, אשר לרוב ״סופגים״ את הכוחות כמצופה, אך לעיתים ״נכנעים״ לכוחות , עד כדי גרימת נזק.

חשיבותו של הטיפול האורתודונטי בשיפור התפקוד והאסתטיקה של המשנן ידועה ואינה מוטלת בספק. לעיתים רבות יש בידי הטיפול האורתודונטי לשפר את מצב החניכיים ולמתן את מורכבותו של טיפול החניכיים, עד כדי שלילת הצורך במעורבות ניתוחית*.

מצבו של המשנן מכתיב לעיתים טיפול קצר (מספר שבועות) ולפעמים הוא מתמשך על פני שנתיים ויותר.

כל טיפול, גם הקצר ביותר, ראוי שמומחה החניכיים ילווה אותו החל משלב התכנון, במשך הטיפול האקטיבי, וכלה בסוף הטיפול. בשלב התכנון, הנתונים שעוברים ממומחה החניכייים למומחה ליישור שיניים, מכתיבים את אופיו ומשכו של הטיפול. בעת הטיפול האקטיבי מבוצע מעקב אחר מצב החניכיים ולעיתים טיפול תומך כלשהו. סוף הטיפול האורתודונטי (דהיינו הסרת המיכשור ) מותנה אף הוא בבדיקת תקינותם של החניכיים ואישורו של מומחה החניכיים.

בעת הטיפול האקטיבי מומלץ לתחזק את בריאות השיניים והחניכיים יותר מהרגיל. דהיינו, טיפולים להסרת אבנית וחיטוי החניכיים ע״י שיננית אחת ל 1-2 חודשים (תלוי במצב החניכיים), ומעקב מומחה החניכיים לפחות אחת ל-3 ח׳.

*להלן דוגמאות לטיפולי חניכיים/ שתלים  אשר עשויים להתמתן או אפילו להתבטל בעזרת/ אחרי הטיפול האורתודונטי:

  1. הארכת כותרת: הארכת כותרת הינה קיצור החניכיים והעצם מסביב לשן , בד״כ ע״י ניתוח.  בטיפול אורתודונטי ניתן למשוך את השן בכיוון הבקיעה באופן מבוקר (הבקעה מאולצת) וכך למתן ,ולפעמים אפילו לבטל , את הצורך בניתוח חניכיים.
  2. כיסוי שרשים: מצב שבו חלה נסיגת חניכיים ושרש השן נחשף  נראה לעיתים לא אסתטי (בעיקר כאשר קו החיוך גבוה) , כרוך לעיתים ברגישות השן (למשל לשתיה קרה) ואף יכול להחמיר את מצב החניכיים עד אובדן השן.  הזזת השן פנימה (החזרת השרש החשוף לגבולות עצם הלסת) ע״י מיכשור אורתודונטי מתאים, עשויה לגרום ל״זחילת״ החניכיים על פני השרש החשוף, עד כדי כיסויו מחדש וביטול הצורך בהשתלת חניכיים ,  או לפחות מיתון מורכבותה .
  3. שתלים דנטליים: לעיתים רבות ,עקב דלקות חניכיים, העצם נספגת  והשיניים נחלשות עד הצורך בעקירתן והחלפתן בשתלים. במקרים רבים לא נותרת מספיק עצם לעיגון וייצוב השתלים , ונדרשת התערבות ניתוחית מקדימה לשחזור  עצם הלסת ע״י השתלת עצם.  טיפול אורתודנטי פשוט יחסית המבקיע שיניים אבודות , טרם עקירתן והחלפתן בשתלים, מלווה בגדילת העצם ומיתון מורכבותו והגברת הצלחתו של הניתוח להשתלת העצם.

 

להלן דוגמאות לטיפולי חניכיים שרצוי לבצעם לפני טיפול אורתודונטי:

  1. הכנה ראשונית: זהו טיפול הכולל הדרכה בשמירת נקיון הפה , הסרת אבנית, וחיטוי החניכיים ומבוצע בד״כ ע״י השיננית המודרכת ישירות ע״י מומחה החניכיים. הכנה ראשונית הינה שלב הכרחי לפני כל טיפול שיניים , ולבטח לפני טיפול אורתודונטי.
  2. השתלת חניכיים: זהו ניתוח שמטרתו לעבות את רצועת החניכיים למטרות תפקודיות ואסתטיות . בהתאם למצב החניכיים ההשתלה יכולה להתבצע לפני או אחרי הטיפול האורתודונטי. תזמון ההשתלה מתואם בין הרופאים המטפלים.
  3. רגנרציה פריודונטלית: זוהי השתלת עצם או שימוש בחמרים מעודדי גדילה המונחים סביב שרשי השיניים והתורמים  להבראת החניכיים וחיזוק השיניים והכשרתן לקראת טיפול אורתודונטי.

 

לסיכום: יישור שיניים הינו טיפול המושפע מ  ומשפיע על בריאות החניכיים ונדרש למעורבותו של מומחה החניכיים לפני, במהלך ובסוף הטיפול . תזמון הטיפולים השונים מתואם בין הרופאים המטפלים.

 

חובר ע”י ד”ר קובי לנדסברג, מומחה למחלות חניכיים.