מחלות חניכיים

ריח רע (באשת פה)

ריח רע מהפה כמעט כל אחד מאיתנו נתקל בתופעה הלא נעימה הזו, אצלו או אצל אחרים שאף יכולה לגרום למבוכה חברתית. מקורה בהרגלי היגיינת פה לקויים אבל במקביל היא עלולה להצביע על בעיות בריאות אחרות. ריח פה אף יכול גם להחמיר בגלל סוגי מזון שונים אותו אנו צורכים והרגלים לקויים כאלו ואחרים. לפניכם סקירה מקיפה של התופעה, ודרכי ההתמודדות היעילים ביותר איתה.

כיצד האוכל משפיע על ריח פה?

בעיקרון, כל המזון הנאכל מתחיל להתפרק בפה. לכן, גם הברשת השיניים, שימוש בחוט דנטלי, ושטיפות פה מכסים זמנית בלבד על ריחם של מאכלים בעלי ריח חזק (לדוגמא, בצל ושום). ריח זה יעבור רק לאחר שהמזון עבר את כל תהליך העיכול בגוף.

למה הרגלי היגיינת פה לקויים גורמים לריח רע?

אם לא מברישים את השיניים ומשתמשים אביזר בין שיני (חוט,קיסם), חלקיקי מזון עלולים להישאר בפה, לעודד צמיחת חיידקים בין השיניים, בגבול החניכיים ועל הלשון. חיידקים אלו מייצרים חומרים הגורמים לריח פה. שטיפות פה אנטיבקטריאליות יכולות להפחית חלקית את כמות החיידקים אך לא למנוע לגמרי את ריח הפה.

תותבות נשלפות וגם קבועות (כולל סתימות, כתרים וגשרים) עלולות להיות מוקד הצטברות לחלקיקי מזון וחיידקים הגורמים לריח פה, אם אין מנקים אותן באופן יסודי.

עישון גם הוא עלול לגרום לריח פה, בנוסף להכתמת השיניים, ירידה בחוש הטעם וגירוי החניכיים שהעשן גורם.

אולם הסיבה המרכזית לריח רע נובע ממחלת חניכים לא מטופלת.

אלו בעיות בריאות קשורות בריח פה?

ריח פה ממושך או טעם רע בפה הם סימן אזהרה למחלות חניכיים. מחלות חניכיים נוצרות בעקבות הצטברות החיידקים (רובד החיידקים, הפלאק) על השיניים. החיידקים יוצרים רעלנים הגורמים לתגובה דלקתית בחניכיים. אם המחלה ממשיכה ללא טיפול היא גורמת לספיגת החניכיים וספיגת העצם התומכת בשיניים.

סיבות נוספת לריח פה כוללות תותבות לא מתאימות, זיהומים פטרייתיים בפה וחורים בשיניים (עששת).

יובש פה (בלועזית, קסרוסטומיה) עלול לגרום לריח פה. הרוק חיוני ללחלוח ריריות הפה, ניטרול החומצות הנוצרות על ידי החיידקים והמזון וכן לשטיפת שכבות התאים המתים הנוצרים באופן טבעי על פני הלחיים, הלשון והחניכיים. אם התאים המתים הללו לא נשטפים הם עוברים פירוק ויצירת חומרים בעלי ריח רע. יובש פה הוא תופעת לוואי של תרופות שונות, בעיות בבלוטות הרוק ונשימת פה. מחלות נוספות העלולות לגרום לריח פה כוללות דלקת ריאות, ברונכיטיס, זיהומים כרוניים במערות האף (סינוסיטיס), סוכרת, רפלוקס, מחלות כבד ומחלות כליה.

מה אפשר לעשות כדי למנוע ריח פה?

  1. היגיינת פה טובה היא הדבר החשוב ביותר למניעת ריח פה. יש להבריש את השיניים פעמיים ביממה כדי להסיר שאריות מזון ורובד חיידקים מעל פני השיניים. רצוי להבריש לאחר האוכל ולא לשכוח להבריש גם את גב הלשון. מומלץ להחליף את מברשת השיניים לעיתים תכופות אחת ל-3 חודשים,כמו כן ישנה חשיבות לצחצוח בין השיניים ע”י חוט /קיסם או מברשת בין שינית , האביזר הבין שיני צריך להיות מותאם לכל אדם לפי מצב פיו ע”י השיננית או הרופא המטפל. תותבות נשלפות מומלץ להסיר לפני השינה ולנקות היטב.
  2. בדיקת שיניים תקופתית והסרת אבנית לפחות פעמיים בשנה, הרופא יוכל לאתר ולטפל, עששת, הופעת יובש פה או כל בעיה אחרת העלולה לגרום לריח פה. רצוי לפנות לבדיקה אצל מומחה לרפואת חניכיים על מנת לאבחן קיומה של מחלת חניכיים וטיפול בהתאם.
  3. הפסקת עישון. שאל/י את רופא המשפחה או את רופא השיניים שלך על תוכניות להפסקת עישון.
  4. שתה/י הרבה מים כדי לשמור על סביבת פה לחה. במקרה של הפרשת רוק מופחתת אפשר ללעוס מסטיק או למצוץ סוכריות (נטולי סוכר, רצוי כאלו המכילים קסיליטול) כדי להגביר את הפרשת הרוק ולעזור בשטיפת חלקיקי מזון וחיידקים וסילוקם מחלל הפה.
  5. ערוך/ערכי רשימת המזונות והתרופות שאתה אוכל והבא אותם לבדיקת רופא השיניים כדי לבחון האם הם עלולים להשפיע על ריח הפה.

באיזה מוצרים אפשר להשתמש לסילוק ריח הפה?

שטיפת פה מחטאת יכולה לעזור בהפחתה זמנית של ריח הפה. אך אינה פותרת את הבעיה התייעץ/י עם רופא השיניים או מומחה לרפואת חניכיים לגבי השטיפה המתאימה לך ביותר.

מי מטפל בריח פה?

ברוב המקרים רופא השיניים שלך יכול לאבחן בסיבה לריח הפה ולטפל בה. אם הריח הרע נוצר כתוצאה ממחלת חניכיים מומלץ לפנות לטיפול בבעיה אצל מומחה לרפואת חניכיים.

אם רופא השיניים מצא שהפה, החניכיים, השיניים והלשון במצב תקין ומקור הריח אינו בחלל הפה הוא יפנה אותך לרופא המשפחה או למומחה אחר כדי למצוא את הסיבה.

חובר ע”י ד”ר יעקוב הורביץ, מומחה למחלות חניכיים